شاهین روغن موتور و گیربکس

شاهین ، سایپا شاهین روغن موتور و گیربکس

شاهین روغن موتور و گیربکس

شاهین ، رهام ؟

شاهین ؛ در سایت اویل بست ، تیم مجله اینترنتی اویل یست ؛ طی رسالت آگاه سازی و سپس خرید محصولات روانکاری خودرویی برای اکثر خودروهای پر تیراژ و پرطرفدار داخلی و وارداتی تحلیل جامع ارائه نموده است . ما در این مقاله با هدف معرفی خودروسازی سایپا و بیان مشخصات و قابلیت خودروی شاهین به تفصیل در مورد روغن موتور مناسب ، شاهین و سایر محصولات روانکاری از قبیل روغن گیربکس اتوماتیک و انواع فیلتر روغن موتور و فیلتر هوا و کابین مناسب برای  شاهین  می پردازیم.

 

شاهین و روغن مناسب 

همانطوری که بارها در مورد کیفیت روغن موتورها توضیح دادیم بازهم به اطلاع شما همراهان سایت اویل بست که مرجع خرید انواع روغن موتور و گیربکس اتوماتیک و دستی و همچنین مکمل سوخت هست میرسانیم برای حفظ کیفیت و کارایی موتور و گیربکس خودروهای روز حتما از برندهای معتبر و با کیفیت فول سنتتیک استفاده نمایید . روغن نا مناسب حتی غیر تقلبی آسیب جدی به موتور و گیربکس وارد می کند.

 

 

حجم روغن موتور شاهین با تعویض فیلتر روغن :

 

  • موتور 1500 سی سی : 4 لیتر

 

سطح کیفی روغن موتور سایپاشاهین

 

  • API : سطح کیفیت  SN و SM  را میتوانید انتخاب نمایید .
  • SAE: برای هوای گرم روغن موتور 10W40 و برای هوای سرد و زمستان روغن  5W40 توصیه می شود.
  • ولی برای اکثر آب و هوای ایران و توجه به توربو شارژ بودن خودرو همان 5W40 مناسب می باشد.
  • توجه بفرمایید که هر 5000 هزار کیلومتر به تعویض روغن موتور با فیلتر اقدام نمایید.

 

سطح کیفی روغن گیربکس سایپاشاهین

 

  • دنده اتوماتیک : هنوز اطلاعات کاملی از نوع گیربکس اتوماتیک شاهین به دست ما نرسیده است. ولی به احتمال زیاد به رسم چینی های بازار که از موتور 1500 سی سی با گیربکس CVT استفاده می کنند برای سایپا شاهین هم از این گیربکس متغییر پیوسته یا سی وی تی استفاده شود
  • دنده دستی : 2.5 لیتر 75W80 GL-4 یا 75W90

روغنهای مناسب شاهین به قرار زیر است :

 

 

مشخصات فنی سایپاشاهین

شاهین نامی فارسی است كه در فرهنگ لغت دهخدا  به نوعی پرنده ی شکاری از خانواده ی باز منتسب گردیده است و استایل مدل سدان  به عنوان اولین خودروی تولید شده از این پلتفرم با الهام از این پرنده شكاری طراحی شده است . شاهین با استفاده از موتور ۱۵۰۳ سی سی  M۱۵ Turbo Charger، گیربكس دستی ۵ سرعته ، توان 110 اسب بخار با گشتاور 160 را در دور موتور 4000 را به شما منتقل می کند.

پلتفرم شاهین

پلتفرم SP100 در شرکت سایپا طراحی شده است و هدف از آن تولید خودروهای جدیدتر و متنوع‌تر است. سایپا قبلا مدل‌های مختلف پراید را بر اساس پلتفرم کیا پراید کره جنوبی تولید می‌کرد و بعدها با طراحی دومین پلتفرم خود با نام X200، اقدام به تولید خودروهایی در همان کلاس پراید کرد. تیبا، تیبا ۲، ساینا و کوییک خودروهایی بودند که بر اساس پلتفرم X200 تولید شدند.

سومین پلتفرم سایپا، با نام SP شناخته می‌شود. این پلتفرم را باید مگا پلتفرم نامید که قرار است خودروهایی بر اساس دو پلتفرم SP1 و SP0 ساخته شوند. این پروژه در سال ۱۳۹۳ کلید خورد و با همکاری TJI چین و بر اساس پلتفرم XP90 تویوتا و توسط مهندسان ایرانی طراحی شد.

پلتفرم SP1 برای تولید خودروهای سگمنت C (خودروهای کامپکت) و پلتفرم SP0 نیز برای تولید اتومبیل‌های سگمنت B (خودروهای کوچک) به کار می‌رود.

پلتفرم SP

اولین خودرویی که سایپا بر اساس پلتفرم SP1 طراحی کرد، خودرو شاهین بود که با کد SP100 شناخته می‌شد و بعد از آن خودروی دیگری با کد SP100Cross طراحی شد که نام آریا را روی آن گذاشتند.

در ابتدا شایعاتی پخش شده بود که سایپا از موتور کوییک و ساینا در محصولات جدیدش استفاده خواهد کرد اما بعدها مطرح شد که ، موتور این دو خودرو جدید از نوع BM15T و با جعبه دنده اتوماتیک HPT کره جنوبی خواهد بود.

اما در نهایت با همان  موتور ۱۵۰۳ سی سی  M۱۵ Turbo Charger روانه بازار شد . در ابتدا موتور 8 سوپاپه با توربو شارژ برای خیلی از افراد غیر معقول می رسید ولی در نهایت به همه این تناقضات در خودروهای ایرانی عادت خواهیم کرد. وزن بیشتر این خودرو به میزان 250 کیلوگرم نسبت به تیبا این نگرانی را در پی داشته است که شاید در بلند مدت استهلاک این خودرو بسیار بالا باشد. در اوایل عرضه این خودرو گزارشاتی مبنی بر آتش سوزی این خودرو هم در خبرگزاری های معتبر منتشر شد.

شاهین و آریا نام‌هایی که برای این دو خودرو جدید بازار ایران تعیین شده و در ابتدا خودروهایی را به ذهن متبادر می‌کند که در دهه ۵۰ توسط شرکت پارس خودرو تولید می‌شد. البته آن خودروها نیز بر اساس یک پلتفرم تولید شده بود، بنابراین احتمال اینکه نام خودروهای پلتفرم SP100 تصادفی انتخاب شده باشد، کم است.

طبق اعلام مدیران سایپا، به جز شاهین و آریا، باید منتظر ۳ خودرو دیگر نیز باشیم که بر روی پلتفرم SP100 تولید خواهند شد.

سایپا شاهین

شاهین اولین خودروی سایپا است که بر اساس پلتفرم SP100 ساخته شده است. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودرو شیراز و با نام «رهام» معرفی شد که بعدها به «شاهین» تغییر نام داد.

این خودرو با الهام از ولکس C3 چینی طراحی شده و از این رو چهره‌ای مدرن و زیبا دارد و به کل متفاوت از محصولات قبلی سایپا است. کابین این خودرو نیز کیفیت بیشتری نسبت به دیگر خودروهای سایپا خواهد داشت و همچنین حجم صندوق عقب شاهین به ۴۲۰ لیتر می‌رسد.

تولید انبوه این خودرو از آذر ماه سال جاری شروع شده و در سال ۱۴۰۰ به دست مشتریان خواهد رسید.

شاهین کراس یا آریا

آریا مدل کراس اوور شاهین است و در ابتدا با کد SP100 Cross شناخته می‌شد. این خودرو دومین اتومبیلی است که بر اساس پلتفرم SP100 تولید می‌شود.

فاز اول خط تولید آریا در بهمن ماه ۹۹ آغاز به کار کرده و در این مرحله ۲۶ دستگاه از این خودرو تولید می‌شود تا کارکنان به هماهنگی لازم دست پیدا کنند و در سال ۱۴۰۰ به دست مشتریان برسد . البته در نهایت با توجه به شرایط خاص سایپا ، این محصول زودتر از موعد به بازار عرضه شد.

نظر خود را بنویسید