پژو 301 روغن موتور و گیربکس اتوماتیک و دستی
پژو 301

پژو 301 روغن موتور و گیربکس اتوماتیک و دستی

پژو 301 ، روغن موتور و گیربکس اتوماتیک

پژو 301 ؛ در سایت اویل بست ، تیم مجله اینترنتی اویل یست ؛ طی رسالت آگاه سازی و سپس خرید محصولات روانکاری خودرویی برای اکثر خودروهای پر تیراژ و پرطرفدار داخلی و وارداتی تحلیل جامع ارائه نموده است . ما در این مقاله با هدف معرفی خودروسازی ایران خودرو و بیان مشخصات و قابلیت خودروی  پژو 301 به تفصیل در مورد روغن موتور مناسب ، پژو 301 و سایر محصولات روانکاری از قبیل روغن گیربکس دستی ، روغن گیربکس اتوماتیک و انواع فیلتر روغن موتور و فیلتر هوا و کابین مناسب برای پژو 301 می پردازیم.


در صورت نیاز میتوانید از فهرستی که در ابتدای مقاله وجود دارد نسبت به خواندن بخش مورد نظر خود اقدام نمایید ولی پیشنهاد ما این است که کل مقاله را مطالعه نمایید که وقتی در حدود 5 دقیقه از شما میگیرد.


حجم روغن موتور پژو 301 با تعویض فیلتر روغن :

پژو 301، موتور EC5F تغییر یافته ی +TU5

  • روغن برای موتور 1600 سی سی : 3.7 لیتر

سطح کیفی روغن موتور پژو 301

  • API : سطح کیفیت  SN و SM  را میتوانید انتخاب نمایید .
  • SAE: برای هوای گرم روغن موتور  10W40 و 5W40  و برای هوای سرد و زمستان روغن 5W30 توصیه می شود.
  • برای اکثر آب و هوای ایران همان 5W40 مناسب می باشد.

سطح کیفی روغن گیربکس پژو 301

دنده اتوماتیک AT6- III شش سرعته  : 6.5 لیتر روغن گیربکس SPIII یا  HT- MULTI

دنده دستی 5 سرعته BE4 تقویت شده : 2.1  لیتر 75W90 ویا 75W80 GL-4 و GL-5

پژو 301

پژو 301

پژو 301 در ایران توسط شرکت خودروسازی ایران خودرو به بازار معرفی شد. در همان ابتدا با توجه به تحریمها و خروج شرکتهای بزرگ خودروسازی از ایران مخصوصا رنو و پژو ایران خودرو دست به بومی سازی این خودرو زد.

برمبنای پلتفرم موجود پژو 301 که از پلتفرم فرانسوی بهره میبرد ایران خودرو سعی در طراحی و ارائه 4 محصول به بازار نمود. خودروی K132 یا همان تارا که در مقاله مربوطه به مفصل توضیحات جامعی ارائه نمودیم ، از همین پلتفرم طراحی شده است.

پژو 301 از موتور تیو فایو تغییریافته که به نام EC5F شناخته می شود بهره میبرد. ایران خودرو که علاقه خاصی به دو موتور محبوب خود یعنی EF7  و TU5 دارد اکنون بر روی مدل جدید TU5+  یا همان EC5 در حال بومی سازی است.

 

تفاوتهای TU5 و EC5

تفاوت 35 قعطه ایی این موتور با تیوفایو محبوب ایران خودرو باعث شده که برای بومی سازی بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد. در موتور پژو 301 میتوان به راحتی 9 اسب بخار بیشتر از موتور TU5 بهره برد.

با توجه به شباهت و اشتراک های بسیار زیاد میان پیشرانه ی TU5 و EC5 ، بدیهی است که روند داخلی سازی این پیشرانه ی جدید آنچنان برای ساپکو و ایران خودرو سخت نباشد. در پیشرانه ی جدید پژو برای ساخت در ایران، بازنگری های فنی و مهندسی صورت گرفته تا بتوان با موتوری بهتر از TU5 ایرانیزه طرف باشیم.

همچنین در کنار تغییرات ساختیاری مختلف، EC5 به زمان بندی هوشمند سوپاپ ها نیز مجهز است و از سویی به جای پمپ روغن های ساده، از پمپ روغن متغیر در آن استفاده شده است. این دو تغییر عمده باعث شده تا EC5 به مراتب اقتصادی تر و کم هزینه تر از TU5 در بحث استهلاک و مصرف شناخته شود.

زیرا زمان بندی متغیر و هوشمند باز و بسته شدن سوپاپ ها عملکرد به مراتب بهتری را برای این پیشرانه نسبت به TU5 در بر دارد و همچنین پمپ روغن با فشار متغیر می تواند در شرایط مختلف عملکرد این موتور ۴ سیلندر را نسبت به نمونه ی قدیمی بهبود ببخشد و همچنین احتمال خرابی را در تا حد زیادی کاهش دهد.

نظر خود را بنویسید