نحوه عملکرد افزودنی های سوخت چگونه است؟
سوخت با اکتان بالا

نحوه عملکرد افزودنی های سوخت چگونه است؟

نحوه عملکرد افزودنی های سوخت چگونه است؟

یکی از پرسش های شایعی که در مورد مکملهای افزایش اکتان مطرح  می باشد این است که چطور چنین دوز و مقدارکوچکی می تواند موجب افزایش اکتان 50 تا 60 لیتر بنزین را به میزان قابل توجهی شود. پاسخ این موضوع در مواد فعال (active ingredients) که تشکیل دهنده مکمل سوخت است نهفته می باشد که به بررسی این مواد خواهیم  پرداخت. مکمل های افزایش اکتان افزودنی هایی باعث افزایش فشردگی سوخت و احتراق  دیرتر ولی قویتر داخل موتور می شود و همچنین کارکرد موتور بی صداتر خواهد شد. با جلوگیری از ضربه زدن سوپاپ ها در اثر احتراق ناقص، عمر و بازدهی موتور افزایش می یابد.

مواد رایج در ساخت مکمل های بنزین یا اکتان بوستر

1- (Methylcyclopentadienyl manganese tricarbonyl ( MMT : این مورد به علت تاثیر عالی و بی ضرر بودن برای محیط زیست در امریکا و اروپا استفاده می شود.

2- Ferrocene : یکی از ترکیبات آهن است که جایگزین ارزان تر از MMT  است و همچنین به عنوان جایگزینی برای TEL از طریق پالایشگاه های سوخت استفاده می شود ، که بیشتر استفاده از آن در کشورهای جهان سوم است.

3- الکلهای آروماتیک : الکل هایی مانند تولوئن،زایلن،بنزن و غیره در افزایش اکتان سوخت ها موثر هستند که این مواد شیمیایی بسیار سرطان زا می باشد و به راحتی توسط پوست جذب می شوند و یا در آن نفوذ می کنند.

اغلب مکملهای غیر استاندارد از گروه 2 و 3 تشکیل شده اند که تاثیرات مخربی برای سلامتی افراد ، محیط زیست و طول عمر موتور خودرو دارد.

MMT  چیست ؟

متیل سیکلو پنتا دی انیل منگنز تری کربونیل (MMT) یک افزودنی‌ فلزی بر پایه منگنز است که برای بالا بردن عدد اکتان استفاده شده است .  MMT  حاوی تقریبا 4/24 درصد منگنز بوده  و از نظر قیمت نسبت به سایر اکتان ‌افزاهای مجاز ریفرمیت، بنزین سوپر و MTBE  بسیار با صرفه است اما به علت عوارض زیان‌آوری که برای انسان، محیط‌ زیست دارد ، استفاده از آن  در بنزین‌های رایج در بازارهای بین‌المللی ممنوع شده است ، اما به میزان کمی در مکملهای سوخت مورد استفاده قرار می گیرد.

 

خواص MMT

افزودن تنها چند قطره MMT موجب بالا بردن عدد اکتان بنزین به میزان 2 تا 3 واحد می‌شود . برای دستیابی به این مهم نیاز به افزودن حجم نسبتا زیادی از اکتان‌افزاهای مجاز مانند  MTBE ، اتانول یا ریفرمیت است که قیمت تمام شده بنزین را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

عوارض MMT در مکملهای سوخت

نصب مبدل‌های کاتالیستی که از سال 1384 توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست برای خودروهای تولیدی اجباری شده، کاهش همزمان 3 نوع گاز سمی و آلاینده هوا شامل منوکسیدکربن، هیدروکربن‌های حاصل از احتراق ناقص و اکسید نیتروژن و تبدیل آنها به گازهای غیرسمی بخارات آب، نیتروژن و دی‌اکسید کربن را به دنبال دارد.  استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز مانند فروسین  و ام‌ام‌تی به شبه‌بنزین وارداتی ، مبدل‌های کاتالیستی خودروها را غیرفعال کرده و کارآیی آنها را از بین می‌برد.

دانسیته بالای فروسین (محتوی 30 درصد وزنی آهن) نسبت به سوخت  باعث تشکیل رسوب در مخرن سوخت و بسته شدن مسیر فیلتر سوخت می‌شود.  همچنین فروسین  ایجاد رسوب اکسید آهن در شمعک موتور را در پی دارد.
MMT نیز در مسافت‌های زیاد رسوب قرمز رنگ اکسید منگنز را روی مبدل کاتالیستی اگزوز ،  دیواره محفظه احتراق ، سرشمع‌ها و سنسور اکسیژن تشکیل و آلایندگی را افزایش می‌دهد.

بنزین‌های حاوی آهن و منگنز سبب صدمات و عوارض زیادی بر سیستم  گوارشی ، اختلالات تنفسی و عوارض پوستی  می‌شود.

تحقیقات جدید بالابرنده شاخص عدد اکتان

در طی جریان یک تحقیق از سوی گروهی از پژوهشگران ایرانی که در سومین کنفرانس سراسری نوآوری های اخیر در شیمی و مهندسی شیمی -1395  به ثبت رسید به این نتیجه رسیدند که :

پتانسیل افزایش عدد اکتان و در نتیجه بهسوزی بنزین برای سه کمپلکس از کروم، کبالت و آهن بر پایه ی روشهای محاسباتی مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج حاصل با افزودنی ها ی مورد استفاده مانندMMT  که در حال حاضر به عنوان بهترین افزودنی بنزین استفاده می شود و نیز تترا اتیل سرب، مقایسه شده اند. بر پایه ی این مقایسه می توان چنین اظهار داشت که کمپلکس ها ی کروم و کبالت، افزایش عدد اکتان بیشتری را نسبت به MMT  داشته که می توانند سبب بهسوزی بهتر بنزین و کاهش ضربه و کوبش به موتور هنگام احتراق گردند. بنابراین این دو کمپلکس میتوانند به عنوان گزینه های مناسبی به منظور جایگزینی با ترکیبات رایج افزایش دهنده عدد اکتان در نظر گرفته شوند.

بررسی مکمل سوخت اکتان پلاس لیکومولی :

اکتان پلاس لیکومولی ترکیبی از ترکیبات ترکیبی است که براساس پیشرفته ترین فن آوری افزودنی و سوخت ساخته شده است. اکتان پلاس برای استفاده جهانی است و بسته به RON تعداد اکتان تحقیق (RON) سوخت را 2-4 امتیاز افزایش می دهد. با افزایش عملکرد سوخت ، از آسیب موتور ناشی از احتراق ضربه می توان جلوگیری کرد. افزایش تعداد اکتان مصرف سوخت کم را تضمین می کند.

لیکومولی اکتان پلاس

نظر خود را بنویسید