مقایسه معادل تقریبی درجه گرانروی روغن ها
درجه گرانروی روغن ها
مقایسه معادل تقریبی
جدول مقایسه تقریبی درجه گرانروی ، مقایسه معادل تقریبی درجه گرانروی روغن ها
درجه گرانروی روغن
ملزومات روانکاری
روغن موتور چیست؟
روغن موتور تمام شده از 70-90٪ روغن پایه و 10-30٪ مواد افزودنی تشکیل شده است.
توابع راوانکار پایه:
- برای جلوگیری از تماس فلز با فلز ، یک فیلم چسبناک تهیه کنید.
- گرما را از قطعات داخلی موتور بردارید.
- مواد افزودنی را به گردش در آورید.
توابع افزودنی روغن موتور:
- Pour Point Depressant – تقویت کننده سیالیت در دمای پایین
- I. بهبود دهنده – تقویت کننده ویسکوزیته در دمای بالا
- اصلاح کننده های ضد سایش ، فشار شدید و اصطکاک
- مواد شوینده ، پراکنده کننده
- ضد زنگ ، خوردگی ، اسید ، کف
انواع BASE OIL
- روغنهای معدنی
- روغنهای غیرمتعارف
- روغنهای مصنوعی
خصوصیات روغن موتور پایه:
1.ویسکوزیته:
- اندازه گیری مقاومت روغن موتور در برابر جریان. در دمای 40 و 100 درجه سانتیگراد اندازه گیری شده و بر اساس آن اندازه گیری وزن داده می شود.
2. شاخص ویسکوزیته (V.I) :
- خاصیت فیزیکی روغن باعث می شود تا در دمای بالاتر نازک شود. روغنی با V.I. بالا (رقیق شدن کمتر) خصوصیات عملکرد ثابت و پایدارتری را در موتور در همه دما نشان می دهد.
3.ویسکوزیته HTHS:
- ویسکوزیته با درجه حرارت بالا و برش بالا از یک آزمایش برشی پویا در دمای 150 درجه سانتیگراد برای تکرار گرانروی کار روغن موتور در یاتاقان های موتور استفاده می کند. سازندگان اتومبیل اروپایی از این اندازه گیری برای اطمینان از چسبناک بودن روغن به منظور محافظت حداکثر از موتورهای گاز سوز و دیزل با توربو استفاده می کنند.
استانداردهای روغن
استاندارد API :
- API / ILSAC در مقابل ACEA American Petroleum Industry بدنه اصلی استانداردهای روغن موتور در آمریکای شمالی است. ILSAC (کمیته استاندارد سازی و تصویب روغن کاری بین المللی) نشان دهنده علاقه تولید کنندگان آمریکایی و ژاپنی به API است.
- هر دو API و ILSAC از یک سیستم عددی آلفا برای تأیید مصوبات استفاده می کنند. سال API ILSAC 1994 -1996 SH GF-1 1997 – 2000 SJ GF-2 2001 – 2004 SL GF-3 2005 – Present SM GF-4 علامت تجاری API “starburst” و “donut” سطح عملکرد روغن را به مصرف کنندگان گزارش می دهد.
- ضعف اصلی در صورتی که سیستم API ناتوانی در قرار دادن محصولات تأیید شده به عنوان یک نسخه به روز دیگر باشد. تولید کنندگان خودرو اتومبیل هایی با سطح عملکرد بسیار متفاوت تولید می کنند ، اما استاندارد روغن دقیقاً یکسان است. این امر باعث شده است تا استفاده گسترده از کلمه “مصنوعی” برای نشان دادن یک محصول ارتقاء یافته ، به جای بهبود عملکرد قابل اندازه گیری باشد.
استاندارد ACEA
ACEA انجمن سازندگان خودروهای اروپایی یک انجمن تولیدکنندگان خودرو است و بیشتر از شرکتهای نفتی به نیازهای خودروها خدمات می کند. این امر به تولیدکنندگان این امکان را می دهد تا یک رژیم تخلیه طولانی را کاهش دهند که باعث کاهش مصرف روغن می شود اما کیفیت کلی روغن را بهبود می بخشد.
اقتصاد سوخت بیشتر خودروهای جدید فروخته شده در اروپا از نوع دیزلی یا توربوشارژ هستند ، این موتورها برای محافظت حداکثر به روغن فیلم ضخیم احتیاج دارند.
بیشتر اتومبیل های جدید فروخته شده در آمریکای شمالی دارای موتورهای بزرگ جابجایی ، کم بازنگری و دارای موتور طبیعی هستند که مزایای قابل توجهی در مصرف سوخت از روغنهای فیلم نازک دارند. فشار برای مصرف سوخت از ILSAC و API ، زوج هایی با عدم محدودیت ویسکوزیته HTHS ، باعث تقویت روغن موتور ویسکوزیته کم می شوند که دوام طولانی مدت را به خطر می اندازد.