سوزوکی – خودروسازی بزرگ جهانی از کشوری کوچک
اکنون سوزوکی به عنوان نهمین خودروسازی جهان از لحاظ میزان تولید می باشد و با داشتن حدود ۴۵ هزار کارمند در سراسر جهانو همچنین ۳۵ کارخانه در ۲۳ کشور و 130 مرکز توزیع و عرضه خودرو در 190 کشور جهان ، درآمد سالانهای بالغ بر ۲۶ میلیارد دلار دارد .
در سال ۱۹۰۹ کارخانه نساجی SUZUKI را در روستای کوچکی، در ژاپن راهاندازی کرد. این کارخانه به موفقیت خوبی دست یافت، چونکه سوزوکی منسوجات برای صنایع بزرگ ابریشم ژاپن تولید میکرد.
تغییرات در SUZUKI
SUZUKI علی رغم موفقیت در زمینه منسوجات ، به واسطه اشتیاق زیاد به تولیدهای متنوع، در صدد تغییر کاربری خود برآمد. پس از بررسی فراوان سایر تولیدات و با توجه به نیاز آن زمان مردم، به این نتیجه رسید که تولید اتومبیلهای کوچک میتواند بهترین انتخاب باشد.
آغاز خودروسازی در SUZUKI
پروژه جدید SUZUKI در 1937 آغاز شد و پس از طی 2 سال، SUZUKI چندین مدل اولیه مختلف ساخته بود. این خودروهای اولیه به وسیله موتورهای نوآورانه چهارسیلندر چهارزمانه با مایع خنککننده به حرکت درمیآمدند. این موتور با جابهجا کردن فقط ۸۰۰ سیسی از گنجایش موتور و با داشتن میل لنگ و جعبه دنده آلومینیومی، بیش از ۱۳ اسب بخار نیرو تولید میکرد.
در آغاز جنگ جهانی ، دولت ژاپن تولید خودروهای کوچک شهری را غیرضروری دانست و برنامه ی سوزوکی با عدم موفقیت مواجه گردید. سوزوکی به تولید ات نساجی بازگشت و این تجارت با ورود کشتیهای حامل پارچه به ژاپن، بسیار ترقی کرد و آینده سوزوکی با افزایش سفارشات متعددی که از کارخانجات بومی دریافت میکرد، روشن شد، ولی این موفقیت دوام چندانی نیافت و بازار پارچه در سال ۱۹۵۱ سقوط کرد.
سوزوکی پس از این اتفاق ، به خودروسازی بازگشت زیرا که پس از جنگ جهانی دوم ، مردم ژاپن نیاز زیادی به یک وسیله نقلیه موتوری شخصی داشتند. این بود که سوزوکی بعد از چندسال به این جایگاه والا در خودروسازی دنیا رسید.