تعاریف مشخصات عمده روغن

تعاریف مشخصات عمده روغن

تعاریف مشخصات عمده روغن

در این مقاله سعی شده به اختصار در مورد تعاریف مشخصات عمده روغن ، اطلاعات فنی را در اختیار شما قرار دهیم :

گرانروی (VISCOSITY)

مقاومتی که سیالات در برابر جاري شدن به علت اصطکاك داخلی مولکول ها از خود نشان می‌دهند، گرانروی (ویسکوزیته) نامیده می‌شود. گرانروی روغن با تغییر دمای آن، تغییر می‌کند و هرچه روغن گرم تر شود، گرانروی آن کمتر می‌شود. ازاین رو همواره باید گرانروی روغن همراه با دمایی که گرانروی در آن اندازه گیري شده، قید شود. گرانروی روغن معمولاً در دمای 40 و 100 درجه سانتیگراد اندازه گیری می‌شود.

شاخص گرانروی (VISCOSITY INDEX)

شاخص گرانروی (VI) نشانگر می‌زان تغییرات گرانروی نسبت به تغییرات دما است. هرچه رقم شاخص گرانروی روغنی بزرگتر باشد، براثر تغییر دما گرانروي روغن کمتر تغییر می‌کند و برعکس.

نقطه ریزش (POUR POINT)

پایینترین دمایی که روغن در آن دما هنوز می‌تواند جاری شود را نقطه ریزش می‌نامند.

نقطه اشتعال (FLASH POINT)

نقطه اشتغال، پایین ترین دمایی است که در آن، روغن به اندازه کافی به بخار تبدیل می‌شود و با هوا یک مخلوط قابل اشتغال می‌ سازد. به طوری که با نزدیک کردن شعله آتش، روغن در یک لحظه مشتعل و سپس خاموش می‌شود. این آزمون براي اندازه گیري میزان آتشگیري و فرّار بودن روغن صورت می‌گیرد.

نقطه احتراق (FIRE POINT)

نقطه احتراق، پایین ترین دمایی است که در آن، روغن به اندازهاي بخار تولید می‌کند که با نزدیک کردن شعله، مشتعل می‌شود و این اشتغال مدتی ادامه می‌یابد. نقطه احتراق معمولاً حدود 15 درجه سانتیگراد بالاتر از نقطه اشتعال است.

چگالی و وزن مخصوص (Specific Gravity)

چگالی یا دانسیته به جرم واحد حجم یک ماده اطلاق می‌ شود که در سیستم SI با واحد Kg/m3 سنجیده می‌ شود. در محاسبات حمل و نقل فرآورده های نفتی ، بیشتر از چگالی نسبی یا وزن مخصوص استفاده می‌ شود. که عبارت است از نسبت وزن مخصوص ماده به وزن مخصوص آب در شرایط استاندارد

(15.6° C/ 15.6° C دمای)

برای مطاله بیشتر از بخش مجله اینترنتی اویل بست بازدید نمایید